Saturday, March 12, 2011

11.03.11, Gempa Bumi dan Tsunami di Jepun

Petang semalam kita digemparkan dengan berita tentang gempa bumi dan diikuti dgn Tsunami yang melanda Jepun. Serious, masa dapat tahu berita tu memang takot yang amat. FYI, Malaysia kalau nak kena tempias Tsunami dari Jepun tu makan masa lebih kurang satu jam je. Satu jam bukan masa yang panjang ok. And lebih menggemparkan bila aku dapat tahu yang bahagian Pantai Timur Malaysia dijangka akan berlaku Tsunami sekitar jam 6.40petang semalam. Gosh! Masa tu aku fikir satu je. Family. Rumah family aku tak sampai satu kilometer kot je dr pantai. Terus call abah and umi tp tak dapat. Hmmph! Tapi alhamdulillah, Malaysia dilindungi oleh Allah SWT daripada bencana-bencana alam sebegitu. Syukur.

Setahu aku, bencana ni antara yang terburuk pernah berlaku di Jepun kan? Kekuatan gempa bumi yang berlaku mencapai 8.8 skala ritcher. Sebelum ni pernah berlaku gempa bumi sekuat 10 skala ritcher kalau tak silap. Ya Allah. Akibat daripada bencana ni, banyak kemudahan-kemudahan asas di kawasan-kawasan terbabit terputus and banyak kemusnahan berlaku. And negara-negara lain seperti Russia, Filipina and Indonesia jugak telah diberikan amaran kemungkinan besar akan turut berlaku gempa bumi.

Dikhabarkan takde rakyat Malaysia yang menjadi mangsa bencana ni. Kan? Kalau betul, alhamdulillah syukur. Kat bawah ni aku sertakan gambar-gambar berkaitan. All pictures are taken from here.







p/s : beruntung dilahirkan di Malaysia. alhamdulillah.

No comments: