Monday, June 21, 2010

susu kambing

susu kambing.
ya iyalah susu kambing.
bukan susu lembu ye.
lately aku terdedah ngn beberapa org yg sukeee minum susu kambing ni.
eheeheh...so aku sukee la nk tau lbh lanjut kn.
ape sgt la yg best psl susu kambing ni..
aku cm bese la buat research.
konon mcm ahli sains plak buat research.
ahahaha..xde la search kt google la weh.
then aku jumpe article ni.
dia ckp psl khasiat susu kambing.
yang slame ni aku zero psl ni.*sigh.
ok meh aku share yep.jom jom.


kelebihan susu kambing :
- Paling hampir dengan susu ibu (minuman terbaik di dunia selepas susu ibu)
- Para Nabi meminum susu kambing dan membela kambing (membela dan meminum susu kambing adalah sunnah)
- Tiada dijangkiti penyakit kambing gila (yang ada penyakit lembu gila)
- Kurang dijangkiti penyakit kuku dan mulut berbanding lembu
- Kambing mempunyai sistem pertahanan tubuh yang kuat
( bagus la boleh sihat sihat minum susu kambing ni)
- Kambing betina beranak 2 kali setahun, 1 hingga 4 ekor berbanding lembu setahun sekali dan hanya seekor (subur la ek maknanye??)
- Lembu hanya mempunyai nafsu mengawan sekali dalam satu tahun berbanding kambing, setiap hari
(yang ni aku xleh bla bce ye..amboi amboi...hahahha)
- Susu kambing lebih mudah dihadam kerana ia hanya memerlukan 20 minit berbanding susu lembu memerlukan 2 jam.


khasiat susu kambing :
Dapat mencegah :
- Penyakit deman kuning
- Penyakit lemah jantung
- Penyakit darah tinggi
- Penyakit migrane/kerap merasa pening kepala
- Penyakit sendi, sakit urat saraf dan buah pinggang
- Penyakit batuk kering atau TB
- Penyakit yang menyerang jantung, limpa dan hati seperti hipertitis
- Penyakit saraf dan tulang belakang yang dialami bila usia semakin lanjut
- Cukup bermanfaat bagi mereka yang mengalami lemah tenaga batin
(hahah..amboi!)
- Sesuai diminum diwaktu pagi (sebelum bersarapan) dan malam (sebelum tidur)
. Jangan guna air panas kerana boleh merosakkan khasiatnya. Bancuh dengan air suam sahaja.

interesting x??so korg2 minum la susu kambing ye..boleh jge kesihatan.aku suruh korg je..tp aku mmg xdpt la nk minum susu kambing ni sbb aku anti susu aptah lg susu kambing yg daging nye sndri aku xmkn.ekekekeke...seteguk pn azab nk telan msuk tekak.hadoi.bye!

No comments: